Jak dobrać CRM dla swojej firmy?

wybór CRM

Jeśli szukasz dobrego programu CRM dla małej firmy, musisz zastanowić się nad kilkoma ważnymi kwestiami. Jasno sprecyzowana wizja i cele, które zamierzasz osiągnąć używając CRM, to podstawa. Oczywiście muszą być one zgodne z tym, co dany system ma do zaoferowania. Korelacja twoich biznesowych planów z wdrożonym programem daje moc możliwości i większe szanse na osiąganie zysków.

Przede wszystkim CRM musi być przejrzysty i łatwy do wdrożenia w struktury konkretnej firmy. Cele firmy mają odpowiadać funkcjom systemu – nie zawsze musi być ich dużo, ale na pewno muszą usprawniać automatyzację procesów i komunikację między pracownikami.

Koniecznie też upewnij się, czy dany CRM oferuje łączność z mobilnymi aplikacjami i mediami społecznościowymi, które wykorzystujesz w firmie. Kompatybilność pomoże usprawnić transakcje sprzedażowe.

Dlaczego właśnie CRM?

W czasach, kiedy stosy teczek, wykresy, tabele i odręczne obliczanie przechodzą do lamusa, CRM wchodzi na ich miejsce coraz śmielej. Wybierając ten system można być pewnym, że relacje z klientami będą zawsze na najwyższym poziomie, a wszystkie dane zebrane w jednym miejscu.

Dzięki CRM zwraca się większą uwagę na klienta i budowanie z nim długotrwałych relacji, opartych na lojalności i zrozumieniu jego potrzeb.

zespół analiza danych

Jeśli marzy ci się prosta i efektywna sprzedaż, łatwe prognozowanie działań sprzedażowych i wyciąganie wniosków z wykonanych już transakcji, CRM jest właśnie dla ciebie. Dzięki systematycznej analizie wyników możesz zarabiać więcej i pozyskiwać ważnych partnerów finansowych. Wszystko dzięki jednemu systemowi, grupującemu inteligentnie wszystkie bazy danych w jedno spójne i klarowne centrum zarządzania.

Po pierwsze – cel wdrożenia systemu CRM w Twojej firmie

Cele firmy mogą być różne, tak samo jak rożne są możliwości systemów CRM. Jak dobrać go do swoich celów?

Trzeba je dokładnie skonkretyzować – dla jednego przedsiębiorstwa najwyższym priorytetem będzie poprawa komunikacji z klientem, a dla drugiego wzrost sprzedaży konkretnego produktu lub chęć poszerzenia sprzedaży z jednym, wybranym kontrahentem.

Jeśli wiesz, co chcesz osiągnąć i jak to zrobić za pomocą danego systemu CRM, wybór jest znacznie prostszy. Musisz pamiętać, że samo wdrożenie systemu nie rozwiąże wszystkich problemów firmy. Trzeba dopasować go do potrzeb struktur przedsiębiorstwa i rozpocząć stosowne działania, mające doprowadzić do osiągnięcia konkretnych celów.

system crm

Po drugie – potrzeby Twojej firmy

Każda firma ma inne cele, ale tez ukierunkowana jest na różne potrzeby, które są definiowane przez profil jej działalności. Wybierając system CRM, zastanów się więc, jakie jego funkcje będą dla firmy niezbędne i jak je dostosować do pracy zespołu.

Z jego wdrożenia muszą być zadowoleni wszyscy pracownicy, a pośrednio też klienci. Dlatego wybór programu i jego funkcji musi być przemyślany pod wieloma aspektami.

Należy przy tym wystrzegać się kopiowania rozwiązań wdrożonych w innych firmach. Nawet najlepiej funkcjonujący w jednym podmiocie CRM nie daje gwarancji sprawnego działania po przeniesieniu go „jeden do jednego” w inne struktury. Każdorazowo zatem trzeba personalizować go w oparciu o potrzeby konkretnego przedsiębiorstwa.

crm na tablecie

Po trzecie – kryteria wyboru CRM

System porządkujący pracę w firmie, zarówno na polu sprzedaży, jak i komunikacji, musi być dopasowany do potrzeb wszystkich pracowników. Ważny jest przede wszystkim intuicyjny interfejs i możliwość modyfikacji do swoich potrzeb.

Koniecznie prześledź też funkcje, jakie oferuje system oraz zwróć uwagę na jego elastyczność. Niektóre rozwiązania można wdrożyć za dodatkową opłatą, np. subskrypcyjną co miesiąc.

Kolejna ważna kwestia dotyczy skalowalności systemu. Każdy biznes jest z natury ruchomy, nic nie stoi w miejscu, ale ulega ciągłemu rozwojowi bądź spadkom. Dobry system CRM musi dostosować się do zmian, aby w razie wzrostu sprzedaży, czy dodaniu kilkudziesięciu klientów do bazy, poradził sobie w nowej sytuacji.

Ważna jest też możliwość przetestowania systemu przed zakupem, chociażby wersji demo. Darmowy system CRM dla małej firmy pomoże ci zapoznać się z jego działaniem i ocenić przydatność dla firmy.

Darmowe CRM

Po czwarte – kwestie finansowe

Oprócz kosztu stałego, czyli kwoty, którą zapłacisz za system jednorazowo lub w abonamencie za korzystanie z określonych funkcji, trzeba liczyć się z kosztami dodatkowymi. Może to być wsparcie techniczne, za które często trzeba zapłacić trochę więcej. Tak samo jest z limitami danych – nie zawsze firma gwarantuje ich zwiększenie w sytuacji wzrostu liczby klientów. Dlatego sprawdź dobrze dostawcę oprogramowania pod kątem dodatkowych kosztów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *