W nowoczesnym świecie biznesu dobry produkt to nie wszystko. Aby zbudować silną pozycję na rynku w długofalowej perspektywie, skoncentruj swoją uwagę na kliencie. Zapewnij mu sprawną, przyjazną i spersonalizowaną obsługę – zarówno przed zakupem, w jego trakcie, jak i po zakończonym procesie sprzedaży. Sekretem Twojego sukcesu będzie dobry system CRM. Kiedy warto go wdrożyć? Sprawdź szczegóły.
Zastanów się przez chwilę nad tym, w jaki sposób zarządzasz procesem obsługi klienta. W jaki sposób rejestrujesz informacje o swoich kontrahentach? Jak i gdzie zapisujesz każdy nawiązany kontakt i co przypomina Ci o jego ponowieniu? Jak zarządzasz komunikacją elektroniczną z klientami, np. wysyłaniem im nowych ofert czy potwierdzeń przyjęcia zamówienia? Ile czasu Ci to zajmuje?Kwestie opisane powyżej to tylko wycinek wszystkich zadań, które są związane z obsługą klienta. Jak widzisz, realizują je zarówno duże korporacje, jak i niewielkie firmy – te, w których zespół sprzedażowy liczy nawet kilka osób. W ich ilości łatwo się pogubić. Czasami zaś nawet niewielkie przeoczenie – np. zapomnienie o wykonaniu jednego telefonu do klienta – może Cię narażać na duże straty. Krótka odpowiedź na pytanie o to, kiedy warto zainwestować w profesjonalne zarządzanie relacjami z klientami, jest więc taka: zawsze, gdy chcesz:
- zapewnić swoim klientom najwyższą jakość obsługi,
- ułatwić sobie wykonywanie codziennych obowiązków i sprawić, że wykonywanie kolejnych czynności będzie bezstresowe.
Nadal masz wątpliwości? Oto więc kilka konkretnych powodów, dla których system CRM sprawi, że Twoje życie będzie łatwiejsze, a firma zacznie rozkwitać.
Dobry system CRM pozwoli Ci poszerzyć portfel klientów
Masz określoną grupę stałych klientów? Świetnie. To absolutna podstawa w budowaniu pozycji na rynku. Teraz jednak czas wyjść poza strefę komfortu i zacząć pozyskiwać nowych. Jak to zrobić? Istotne jest:
- zbudowanie bazy potencjalnych klientów, do której będzie można łatwo uzyskać dostęp,
- efektywne zarządzanie kontaktami z nowymi klientami – takie, które pozwoli Ci np. uniknąć sytuacji, gdy do jednego potencjalnego kontrahenta na przestrzeni kilka dni odzywa się dwóch Twoich handlowców.
CRM ułatwi rozwiązywanie problemów z komunikacją w firmie
Wyobraź sobie taką sytuację: klient dzwoni do działu handlowego Twojej firmy z pytaniem, kiedy zostanie zrealizowane jego zamówienie. Handlowiec przyjął je już tydzień temu i wysłał maila do magazynu, zlecając jego przygotowanie do wysyłki. Informuje więc klienta, że paczka dotrze lada dzień. Tymczasem mail ze zleceniem „przepadł” / papierowe zamówienie zniknęło, a magazyn nic nie wie o poleceniu. Efekt? Klient otrzymuje towar z dużym opóźnieniem, a na dodatek jest wprowadzony w błąd. Pracownicy zaś zaczynają wzajemnie przerzucać na siebie odpowiedzialność za popełnioną pomyłkę. Z CRM-em unikniesz takich problemów. System:
- zautomatyzuje proces obsługi klienta – sprawiając, że przejście przez jego kolejne etapy stanie się oczywistością,
- nie dopuści do tego, by jakiekolwiek zlecenie zostało przeoczone – przypomni o nim,
- da całemu zespołowi dostęp do informacji o kliencie i jego zamówieniach – w związku z tym będzie mu można łatwo przekazać rzetelną wiadomość, gdy zadzwoni z pytaniem o swoją transakcję.
Nowoczesne oprogramowanie uporządkuje zarządzanie relacjami z klientami i proces obsługi
Choć do każdego klienta trzeba podchodzić w indywidualny sposób, procesy biznesowe warto realizować według określonej procedury. Takiej, którą każdy Twój pracownik dobrze zna i której przestrzega. Czy w Twojej firmie istnieją takie zasady? Czy jasno określiłeś etapy, w jakich powinna przebiegać sprzedaż i obsługa sprzedażowa? System CRM Ci w tym pomoże.
CRM zoptymalizuje Twój czas pracy
Podczas obsługi klienta wykonujesz ręczne notatki, wypełniasz tabelkę w Excelu, wysyłasz maila, a potem idziesz trzy pokoje dalej, by osobiście przekazać informację o zamówieniu do kolejnego działu? Czy wiesz, ile czasu na to tracisz? A co, gdybyś mógł wszystkie te zadania wykonać w jednym programie – unikając wykonywania zbędnych i powtarzalnych czynności i mogąc skupić się na sednie sprawy, czyli obsłudze klienta? CRM Ci na to pozwoli. To właśnie dzięki temu zarządzanie relacjami z klientem staje się prostsze i bardziej efektywne.
Z CRM zarządzanie pracownikami staje się prostsze
Nie jesteś pewien, czy Twój zespół sprzedażowy realizuje kontakty z klientami na odpowiednim poziomie? Chcesz jasno określić, jak wiele telefonów powinien wykonać handlowiec w ciągu dnia i weryfikować postępy w pozyskiwaniu nowych zamówień / klientów? CRM da Ci szybki dostęp do statystyk – zarówno całego zespołu, jak i poszczególnych jego członków. Będziesz więc wiedzieć, z którym pracownikiem warto popracować nad jakością wykonywania zadań, w któremu należy się premia. Inwestycja w CRM opłaca się niemal każdej firmie. Jeśli chcesz się rozwijać, zainwestuj w system. Zanim to zrobisz, wypróbuj bezpłatnie wersję demo GoNet CRM. W ten sposób jeszcze lepiej zrozumiesz, jak funkcjonalne to rozwiązanie i ocenisz, czy jest również odpowiednie dla Ciebie.