Budowanie relacji z klientem jest podstawą stabilnego i zrównoważonego rozwoju każdej firmy. W celu jak najlepszego personalizowania ofert, każdy handlowiec musi mieć dostęp do najważniejszych informacji o kliencie.
Systemy CRM stanowią dziś główny element tworzenia i podtrzymywania więzi pomiędzy przedsiębiorstwem a klientem. Wybór właściwego systemu CRM nie jest prosty, dlatego w naszym krótkim poradniku znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące decyzji zakupowej.
1. Po pierwsze, warto zrozumieć, czym jest system CRM
System CRM jest skrótem od angielskiego Customer Relationship Management, czyli Zarządzania Relacjami z Klientem. Takie oprogramowanie pozwala na precyzyjne uporządkowanie wszystkich najważniejszych informacji dotyczących klientów.
Co więcej, systemy CRM automatyzują także procesy związane z obsługą klienta, co bardzo ułatwia pracę handlowców. Dzięki systemom CRM są w stanie szybko tworzyć oferty dla stałych klientów, uwzględniając stosowne rabaty, które jednocześnie nie balansują na granicy rentowności marży.
2. Przemyśl, jakie są Twoje potrzeby biznesowe
Najważniejszą kwestią przy wyborze systemu CRM jest jego funkcjonalność. Zastanów się więc, które funkcje najbardziej przydadzą się w Twojej firmie. Wszystko jest uzależnione nie tylko od skali prowadzonej działalności, ale także branży.
Jeżeli Twoi sprzedawcy i handlowcy muszą posługiwać się wieloma kluczowymi informacjami, by przygotować odpowiednią ofertę, wówczas najlepiej zdecydować się na maksymalnie funkcjonalny system CRM. Będzie on praktycznym narzędziem w rękach każdego handlowca.
Pamiętaj o zasadzie Pareto, która mówi o tym, że 80% zysku firmy zapewnia jedynie 20% klientów. Z dobrym systemem CRM oferty dla tych najbardziej intratnych klientów będą tworzone w oparciu o szerokie spektrum informacji.
3. Sprawdź, czy system CRM jest kompatybilny z innymi Twoimi narzędziami
Wprowadzenie systemu CRM do ekosystemu Twojej firmy jest doskonałym rozwiązaniem, które zrewolucjonizuje pracę sprzedawców i handlowców. Jeśli jednak w swoim biznesie używasz już jakiś systemów elektronicznych, to dobrze jest się dowiedzieć, czy dany CRM będzie z nimi współpracował.
Taka kompatybilność umożliwia połączenie innych systemów z systemem CRM, co przekłada się na maksymalny komfort pracy. Z tego też powodu najczęściej wybierane są te systemy CRM, które wyróżniają się elastycznością, jeśli chodzi o przyłączenie ich do innych programów i narzędzi.
4. Zwróć uwagę na to, jakie są koszty utrzymania systemu CRM
W biznesie wszystko kosztuje i nikt nie ma wątpliwości, że jest inaczej. Cena zakupu systemu CRM bardzo często nie jest jedynym wydatkiem związanym z systemem Zarządzania Relacjami z Klientem, ponieważ mogą do tego także dochodzić koszty:
- aktualizacji systemu,
- serwisu oprogramowania,
- planów rozwoju.
Warto znać ukryte koszty jeszcze przed zakupem systemu CRM, aby jego użytkowanie nie było zbyt dużym obciążeniem, szczególnie dla początkujących firm.
5. Upewnij się, że wybrany system CRM jest łatwy w obsłudze
Funkcjonalność systemu CRM musi iść w parze z łatwością w obsłudze. W przeciwnym wypadku pracownicy nie będą potrafili w pełni wykorzystać jego potencjału.
Łatwość w obsłudze oznacza przede wszystkim prostotę interfejsu, a także jego odpowiednią przejrzystość. Najlepsze są te systemy CRM, które oferują także wersję demonstracyjną, dzięki czemu można ocenić ich UX.
Istotną kwestią jest także wsparcie techniczne oraz ewentualna możliwość szkolenia pracowników z obsługi systemu CRM. To rozwiązanie powinno być maksymalnie przystępne dla wszystkich osób, bez względu na znajomość nowoczesnych technologii.
6. Przeanalizuj opinie użytkowników na temat danego oprogramowania CRM
Zasięgnięcie opinii użytkowników danego systemu CRM pomaga w podjęciu decyzji o jego zakupie. Użytkownicy dzielą się w sieci swoimi odczuciami względem możliwości systemu, jego intuicyjności czy przejrzystości interfejsu.
Jest to bardzo pomocna wskazówka, która często potrafi nakierować na właściwy system. Warto zaznaczyć, że istotna jest także dywersyfikacja źródeł takich opinii, aby mieć pewność, że nie są stronnicze.
7. Przetestuj system CRM, jeśli dostawca oferuje możliwość testu tego oprogramowania
Możliwość przetestowania oprogramowania CRM jeszcze przed jego zakupem jest bardzo ważnym atutem. Wersja demonstracyjna to doskonały sposób na poznanie funkcjonalności systemu CRM, a także sprawdzenie interfejsu oraz kompatybilności z innymi systemami.
GoNet CRM jest świetnym przykładem oprogramowania CRM, które posiada wersję demonstracyjną. Jest ona dostępna dla każdego, kto wcześniej zarejestruje się na stronie producenta oprogramowania.
Rejestracja jest szybka i nieskomplikowana, ponieważ wymaga jedynie podania maila, imienia i nazwiska, numeru telefonu oraz nazwy firmy. Następnie wystarczy kliknąć przycisk „pobierz demo” i można testować innowacyjny system CRM.
Pamiętaj, że wybierając oprogramowanie CRM należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Ważna jest funkcjonalność, kompatybilność, prosty interfejs czy wersja demonstracyjna. Pozwala to na dopasowanie CRM-u pod indywidualne preferencje i wymagania, dzięki czemu handlowcy pracują o wiele szybciej i budują trwalsze relacje z klientami.
Sprawdź także: Jak poprawić rentowność firmy z systemem CRM?