Trudny czas dla firm w dobie koronawirusa? Jak system CRM może pomóc Twojej firmie?

Epidemia koronawirusa ma negatywny wpływ na nastroje przedsiębiorców, jak i na wyniki firm. Większość spodziewa się, że warunki do prowadzenia biznesu nie będą sprzyjające. W wielu problemach związanych z prowadzoną działalnością pomóc może odpowiedni system CRM. Co on może dać?

Czym jest system CRM i jakie są jego zalety?

Jak wynika z badania opracowanego przez ogólnopolski panel badawczy Ariadna na zamówienie Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców i Centrum im. Adama Smitha, aż 60 proc. respondentów twierdzi, iż warunki dla biznesu w najbliższym czasie będą złe albo bardzo złe. Tylko 36 proc. ankietowanych uważa, że będą dobre lub bardzo dobre. Jednocześnie 51 proc. ocenia kondycję swojej firmy jako dobrą albo bardzo dobrą, a 40 proc. jako złą lub bardzo złą. Coraz więcej firm stawia na pracę zdalną. Żeby skutecznie zarządzać działalnością, osiągać oczekiwane wyniki i robić to bezpiecznie, warto postawić na system CRM.

Skrót CRM pochodzi od angielskiego customer relationship management i oznacza zarządzanie relacjami z klientami. Co możesz osiągnąć dzięki wdrożeniu systemu CRM w firmie? Otóż będziesz efektywnie zarządzać projektami, pracownikami, kontrolować procesy robocze czy bazę klientów. Wiele zadań stanie się wykonalnych bez konieczności osobistych spotkań z pracownikami, co spowoduje, że będą oni mogli lepiej wykorzystać swój czas, a jednocześnie będziesz mieć kontrolę nad ich działaniami. Stosowanie systemu CRM w organizacji wiąże się z wieloma korzyściami, takimi jak:

  • zwiększenie satysfakcji klientów, ich lojalności, a także zmniejszenie liczby reklamacji,
  • uporządkowanie informacji wewnątrz firmy,
  • zwiększenie skuteczności działania handlowców (m.in. poprzez eliminację części działań administracyjnych),
  • łatwiejszy dostępu do niezbędnych danych.

Dzięki systemowi CRM handlowcy nie muszą pojawiać się w siedzibie firmy, żeby uzyskać informacje o klientach, statusie transakcji czy przesłanych ofertach. Zdecydowaną większość swoich zadań mogą zrealizować zdalnie. Co więcej, CRM pomaga sprzedawać bez osobistego spotkania z klientami. Pracownicy mogą wykorzystywać do tego inne kanały komunikacji, takie jak choćby e-mail i rozmowy telefoniczne.

Optymalizacja procesów i kosztów

Wdrożenie w firmie systemu CRM jest opłacalne z wielu względów. Pomaga on w komunikacji wewnątrz firmy, a to ma bardzo duże znaczenie w procesie budowania relacji z klientami. CMR pozwala uniknąć dublowania podejmowanych działań. Pracownicy mogą sprawdzić, na jakim etapie znajduje się proces obsługi danego klienta, zatem nie ma takiego ryzyka, że to samo zadanie zostanie wykonane dwukrotnie.

Korzystając z takiego systemu, można zautomatyzować procesy sprzedażowe – tworzyć plany i wyznaczać cele dla poszczególnych pracowników i działów. Dzięki odpowiedniej optymalizacji skraca się czas obsługi klienta, a CRM umożliwia osiągnięcie tego na każdym etapie sprzedaży – wpływa na zwiększenie skuteczności działań i zadowolenie klienta. Lepsza wydajność pracowników przekłada się jednocześnie na niższe koszty działalności. Jednocześnie pamiętajmy o tym, że CRM umożliwia zdalną obsługę zleceń klienta. Realizacja zamówienia w wielu przypadkach nie wymaga spotkania. To zapewnia oszczędność czasu, ale też zwiększa bezpieczeństwo w dobie koronawirusa.

Usprawnienie i planowanie pracy handlowców

W branży handlowej kluczowe znaczenie ma nie tylko pozyskiwanie nowych klientów, ale również dbanie o relacje z dotychczasowymi. Dlatego w przypadku tego rodzaju biznesów korzystanie z systemu CRM jest standardem. Taki program daje możliwość planowania i koordynacji pracy, komunikacji z klientem, tworzenia historii kontaktu, a także raportów. Dobry system CRM jest bazą wiedzy o kontrahentach i stanowi ogromne ułatwienie w przypadku, gdy zatrudnisz nowego handlowca na miejsce poprzedniego. Wówczas nie będziesz potrzebować wiedzy zwolnionego pracownika, żeby wdrożyć kolejnego.

Wszystkie informacje znajdzie on w bazie systemu CRM. Jednocześnie odejście danego handlowca nie będzie oznaczać, że utracisz wszystkie kontakty do klientów – znajdziesz je w programie CRM. Dzięki takiemu systemowi można również planować zadania, jakie mają wykonać handlowcy i jednocześnie kontrolować, czy są one realizowane. Usprawnia to pracę zarówno handlowca, jak i osoby zarządzającej w firmie ogółem działań sprzedażowych.

Tworzenie analiz i zestawień sprzedaży

Dane zgromadzone w bazie systemu CRM można wykorzystać do przygotowywania analiz i raportów. Możesz zyskać dzięki nim cenną wiedzę – dowiedzieć się m.in.:

  • Jak często klient kontaktuje się z firmą?
  • Z jakiej formy komunikacji korzysta?
  • Jaka jest skuteczność działań prowadzonych przez handlowców?
  • Jaki jest średni czas realizacji zlecenia dla klienta?

Wnioski płynące z takich analiz mogą posłużyć do modyfikowania działań prowadzonych w firmie. Na ich podstawie należy opierać decyzje o planowanych pracach i wprowadzać ewentualne zmiany. Informacje te pozwolą ocenić, które rozwiązania są najskuteczniejsze i wykluczyć takie, które nie są rentowne.

Wybieraj narzędzia kompleksowe

Jak osiągnąć dzięki wdrożeniu systemu CRM lepsze wyniki sprzedażowe, ograniczyć koszty i zoptymalizować działalność? Przede wszystkim stawiając na odpowiednie rozwiązanie. Wybór dobrego oprogramowania stanowi pierwszy krok do sukcesu. Zanim jednak zdecydujesz się na zakup danego system CRM, najpierw go przetestuj. Jeśli chcesz postawić na program, który jest doskonalony od lat i cieszy się zaufaniem wielu przedsiębiorców, to zainwestuj w GoNet CRM.

Sprawdź, jak wygląda praca w systemie, jakie zapewniamy rozwiązania i co możesz osiągnąć, stawiając na nasze oprogramowanie. Możesz je przetestować za darmo i bez zobowiązań. Miej na uwadze nie tylko poprawę wyników firmy, ale również bezpieczeństwo pracowników i klientów w dobie koronawirusa. Dzięki systemowi CRM możesz zwiększyć satysfakcję kontrahentów, a jednocześnie ograniczyć bezpośredni kontakt z nimi do minimum.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *