Crm dla branży finansowej

crm finanse

Systemy CRM są coraz bardziej popularne w firmach typowo sprzedażowych i usługowych. To naturalne – z założenia obsługują one procesy związane ze sprzedażą produktów lub usług, jak i związane z nimi działania mające na celu pozyskiwanie nowych klientów. Okazuje się jednak coraz częściej, że CRM to idealne rozwiązanie również wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z przepływem pieniędzy – w bankach, kasach pożyczkowych czy u ubezpieczycieli.

Dlaczego system CRM sprawdza się w branży finansowej?

Z kilku powodów. Po pierwsze, CRM to nowoczesna technologia informatyczna, a banki i pokrewne instytucje, chcąc wyjść naprzeciw potrzebom klientów, poszukują obecnie rozwiązań cyfrowych dzięki którym korzystanie z ich usług będzie jeszcze łatwiejsze i bardziej intuicyjne. Po drugie, w systemach CRM finanse pojawiają się w sposób naturalny – systemy te „rozumieją” i poprawnie obsługują przepływ gotówki, uwzględniając także czynniki jak marże, stopy procentowe czy rabaty. Po trzecie wreszcie – klienci banków są klientami wymagającymi, a zapewniana przez CRM automatyzacja procesów w zakresie usług, jak i zarządzania relacjami z klientami, umożliwia branży finansowej oferowanie lepszych i bardziej zindywidualizowanych usług.

Automatyczne wyliczanie prowizji

Dodajmy do powyższego fakt, że współczesne banki i pokrewne instytucje to firmy oferujące tak naprawdę usługi – tyle że związane z pieniędzmi. Co więcej, mówi się przecież często o tak zwanych produktach bankowych. Nie jest tu sprzedawana wprawdzie żadna rzecz materialna, ale skutek jest ten sam – korzystamy z czegoś, płacąc za to (choćby nie w sposób bezpośredni, bo na przykład zasilając bank pieniędzmi pochodzącymi z obrotu naszymi środkami na koncie). Tu jednak w grę wchodzi właśnie dopasowanie funkcji CRM do finansów. Mając CRM w banku pracownik nie musi nic liczyć ani weryfikować sam – procenty i prowizje naliczają się klientom automatycznie, a przeglądanie statystyk daje łatwy dostęp do informacji o danych grupach klientów.

Szybki dostęp do historii klienta

No właśnie – statystyki i klienci. Jakie usługi i produkty bankowe oferować jakim klientom? Często irytujemy się odbierając telefon spod nieznanego numeru, w którym pracownik banku czy ubezpieczyciel „dyskretnie” zachęca nas do skorzystania z kredytu czy polisy. Problem w tym, że często w ogóle takich usług nie potrzebujemy, a ludzie ci kontaktują się z nami na darmo, dodatkowo zabierając nam czas. Gdyby mieli pod ręką profesjonalny CRM, zapewne wiedzieliby lepiej – sądzą choćby po samej historii danego klienta – czego można się po nim spodziewać. Mało tego – mając dostęp do historii kredytowej i stanu konta danej osoby w danym banku wiedzieliby na przykład, że osobie nie biorącej nigdy pożyczek i mającej sporo gotówki na koncie kredytu raczej nie warto oferować, ale korzystne lokaty już tak.

Budowanie długofalowych relacji z klientem

Dowolny system CRM w banku czy innej firmie obsługującej finanse pozwala ponadto na ogólne, a także spersonalizowane utrzymywanie dobrych relacji na linii usługodawca-klient. System taki daje nam bazę byłych i obecnych, a także potencjalnych klientów. Od naszej przyjętej strategii zależy teraz, według jakich kryteriów bazę tę podzielimy i jak będziemy ją obsługiwać. Część klientów zdecydowanie preferuje kontakt mailowy, niż telefoniczny z bankiem – warto to wziąć pod uwagę. Jedni lubią dostawać wiele ofert, podczas gdy inni wolą same, konkrety. Dzięki CRM finanse i zarządzanie nimi można ściśle dopasować do ich potrzeb i oczekiwań.

Szybka analiza sprzedaży oraz skuteczne zarządzanie

System pozwala na przygotowywanie zaawansowanych analiz i raportów. Podobnie jak w innych branżach, CRM sam nalicza i prezentuje w przystępny sposób wszystkie informacje na temat wyników sprzedaży. Pokazuje, które usługi bankowe są bardziej popularne, które oddziały banku radzą sobie lepiej, a także jacy klienci chętniej wybierają konkretne rozwiązania i oferty. Przy odrobinie zdolności analitycznych dane te można przekuć na rozwój – i sukces.

Relacje z klientami

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *